Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

12-19/10/2013

Galeria
  • Umowna, zredukowana do sytuacji narracyjnej akcja rozgrywa się na Gotlandii. Kiedy pojawia się zapowiedź katastrofy nuklearnej, Aleksander, intelektualista, zdeklarowany ateista, niegdyś aktor rozkochany w Szekspirze i Dostojewskim, błaga Boga o ocalenie świata, ofiarując w zamian wszystko, co ma. Tarkowski rozpisał swój film na ciąg symbolicznych scen, filozoficznych dialogów i monologów. Kameralną teatralną przestrzeń zderzył z precyzyjnie skomponowanymi malarskimi kadrami docierającymi do granic możliwości kina jako obrazowego medium.

    Okresy długiej, skłaniającej do rozmyślań ciszy sąsiadują z eksplozjami rozpaczliwej gadaniny. Z tych sprzeczności powstał poetycki film-modlitwa z niesamowitymi zdjęciami bergmanowskiego operatora Svena Nykvista. Najwyraźniej ze wszystkich filmów Tarkowskiego dotyka tu męczących go osobiście wątpliwości etycznych i estetycznych. Liryczne i tajemnicze „Ofiarowanie” jest najbardziej osobistym filmem Tarkowskiego. To w istocie mozaika wspomnień, myśli, objawień i proroctw odbijających pełen napięcia konflikt między tym, co duchowe, a tym, co materialne.

    Film nakręcony został w Szwecji wraz z wieloma stałymi współpracownikami Ingmara Bergmana.

    Podziękowania: Gutek Film